סוכות כהשראה לעיצוב הבית: איך נכניס את החוץ פנימה

בסוכות קבלנו הוראה מגבוה לדון בשאלת הגבול, קביעות מול ארעיות, הסוכה שהיא לכאורה מבנה ארעי הופכת למבנה קבוע במקום הבית, תחושת הקבע קורית דרך הפעולות שאנו עושים. אנו אוכלים וישנים בסוכה ומעבירים בה את רוב החג.
אז מה בעצם הופך מבנה לבית?

“גבול” הינו מושג הנידון רבות כשמדברים על ארכיטקטורה, הגבול בין מדינה למדינה או בין עיר לעיר, מצד ימין רמת גן, מצד שמאל בני ברק, הרצון להיות בתוך הבית ולהרגיש מחוץ לבית ולהיפך. גבול יכול להיות מטושטש או מודגש על ידי חומרים, צבעים ומרקמים. הגבול הדק הזה מקיים בתוכו עולם המכיל מספר פעולות ביחד, הבין לבין הזה יוצר דיאלוג של מתח, קיימות ואיזון. ברגע שנמתח את הגבול שני הקצוות יתערבבו ביחד ויצרו עולם שלישי, עולם שמכניס לתוכו אור, טבע, צבעים ומרקמים שבלעדיהם הבית היה גוש של בטון ובלוקים. אז איך נכניס את הטבע בשלושת המימדיים שלנו, תקרה, קיר ורצפה לתוך ביתינו ונהפוך אותו לבית קבע?

ערבוב של חומרים, מרקמים וצבעים
מקור: Timothy Buck on Unsplash

המימד הראשון – התקרה

כיצד גורמים לבית להיות מואר גם אם הוא בחזית צפונית כלומר לא בעל אור טבעי ישיר אלא בעל אור מוחזר?
בעשור האחרון טכנולוגית התאורה היא בעיקרה  תאורת LED הכוללת נורות וגופי תאורה .יתרונות ה – LED הן בין היתר: צריכת החשמל נמוכה בהרבה מנורת הליבון והניאון, תאורה שאינה מתחממת, אורך חיים של כ15 שנה לנורה או לגוף תאורה ועוד. ניתן לקרוא עליהם מידע נוסף באתר של ניסקו:  www.niskoelec.com.

כשבוחרים תאורה ישנם מספר נתונים המצריכים בדיקה. הראשון – טמפרטורת האור, כלומר גוון האור, המכונה בשפה מקצועית קלווין-KL. ישנם 3 גוונים עיקריים: גוון צהוב, גוון ביניים וגוון קר, לבתים פרטים נבחר גוון צהוב המכונה גם אור חם המכניס את אור השמש לבית.
נתון נוסף לבדיקה נקרא CRI הנמדד בין 0 ל- 100. לשמש שלנו יש CRI השווה ל100, כלומר, אנו רואים את הטבע במלוא צבעיו, הבננה צהובה כפי שהיא באמת צהובה וכך גם התותים אדומים והעלים ירוקים וכל דבר הנמצא בחוץ מקבל את צבעיו האמיתיים.
אנו נשאף לבחור גוף תאורה או נורה בעלת נתון CRI>80 שזה הנתון המקסימלי המקרב אותנו לצבעם האמיתי של החפצים בבתינו.

צבע אור חם יכניס את הטבע הביתה ויאיר באופן טבעי
מקור: Francesca Tosolini on Unsplash

המימד השני – הקיר

“קיר כח” מושג או כמו שאני אוהבת לקרוא לו כשאני מעצבת חלל, קיר “הוואוו”, יכול להיות מחופה בשלל אפשרויות, בינהם, לוחות עץ, אבנים ישנות, צמחיה או טפטים.

אילו עצים מתאימים לחיפוי קיר?
״כמעט כל סוגי העצים מתאימים לחיפוי קיר, וזאת גם אחת הסיבות לכך שישנו מגוון רחב מאוד של אפשרויות למי שמחליט להתקין חיפוי עץ לקיר פנימי. בין האופציות הרווחות: אורן על סוגיו השונים בזכות המחיר הנמוך והגוונים הבהירים שמשרדים חמימות ומאור פנים, הסידר בעל הגוונים הצהבהבים והאדמדמים שעוטפים כל מרחב בתחושות נעימות, האגוז האפריקאי רב הרושם, הארז בעל יכולות הבידוד הגבוהות, אלון מעושן, טיק בורמזי למי שמבקש מראה יוקרתי במיוחד וישנן כאמור עוד אפשרויות רבות״. מתוך האתר של EGGER ישראל

Savefrom Uploaded by user12K+3Por aí com os PiresSala de jantar
קיר כח מחופה עץ

אבנים מבתים ישנים או מגוון סוגים של אבן טבעית.
חיפוי קיר נוסף הוא חיפוי מעולם האבנים הרבוי בשלל אפשרויות, מאבנים מפירוק של בתים ישנים לאבנים מתועשות בשלל צבעים וסגנונות. אם בעבר חיפוי אבן היה מקושר לסגנון הכפרי, היום הטכנולוגיה מביאה לנו שלל צבעים כגון לבן, אפור, חום אדום, צהוב ועוד. בנוסף, לכל אוהבי הבטון האדריכלי, ישנם לוחות דמוי בטון המגיעים גם הם במספר גוונים ומעניקים מראה נקי ומתועש, ניתן גם לצבוע קיר באפקט בטון כמו בדוגמא המצורפת. בנוסף ישנם מגוון סוגי אבן טבעית כגון חברת פרביטל

עיצוב: אחווה וויס
צילום מור שקיפי לטי


הכנסת הטבע פנימה
צמחיה כפינה בתוך הבית שנמשכת לתוך חלל הבית בנגיעות קטנות, ראה תמונה, ניתן להשתמש בצמחיה מלאכותית אך גם בצמחייה בית שאל מאוד לטפל בה כגון, “פטוס זהב” “סנסיווריה” “אגלונמה” “דקל הבמבוקים” ו “זמיה” ממליצה לכם לקרוא את המאמר בכתובת

יצירת עולם של פנים וחוץ
עיצוב: אחווה וויס
צילום מור שקיפי לטי

טפטים
עולם הטפט מתחלק גם הוא למספר רמות, טפט נייר שעלותו נמוכה יחסית, טפט ויניל איכותי מאוד או טפט ויניל עם הדבקה חוזרת אותו ניתן להוריד בקלות מהקיר ולהדביק בחלל אחר וטפט מחומרים טבעיים שהוא היקר מבין הטפטים כגון טפט מסיבי קש עדינים, מנייר יפני, סיבי בננה וצדף טבעי שנאסף מקונכיות, ניתן למצוא טפטים טבעיים בחנות של גולדשטיין גלרי טפט

אין גבול לחומרי החוץ היכולים להוסיף לפנים הבית. כמה יופי יש בהמשכיות הטבע לתוך ביתנו, רק בהצצה החוצה נוכל לדלות את החומרים הקיימים ולהכניסם לתוך בתינו.

המימד השלישי – הרצפה

הרצפה שלנו יכולה להיות מרוצפת באבנים טבעיות או בטון מוחלק, ברצפת עץ מרהיבה או מכוסה בשטיחים שנארגו בעבודת יד מדויקת כגון שטיחי חבל מצמר ומכותנה או שטיחי וינטאג’ ממאה אחוז כותנה שחודשו על ידי שחיקה באבן – “סטון וואש”, שטיחים אלה נצבעים מחדש בצבעים מודרניים שיתאימו לריהוט של היום. ניתן לראות מגוון שטיחים באתר של “השטיח האדום” .
כדי להשיג אווירה כפרית נרצף באבנים טבעיות בגדלים שונים בכניסת הבית. יש לשים לב שאבן היא חומר סופג ולכן ייתכן שינוי במראה האבן במהלך השנים.

kitchen-floor-tile-pattern-ideas-5
אבן טבעית להשגת מראה כפרי
מקור: flickr

ריצוף נוסף לכל אוהבי הבטון היא רצפת הבטון המוחלק, כלומר, זוהי יציקת בטון בתוספת חומר נגד שחיקה. מומלץ למרוח עליה סילר שבעצם אוטם את הבטון ומונע ספיגה ובנוסף מחייה את צבע הבטון. דרך הבטון המוחלק נוכל להדגיש את המרחב של הבית, החומר נותן אווירה של המשכיות, ולכן מומלץ להשתמש בו כאשר רוצים לתת תחושה של מרחב.

Polished Concrete Floor
בטון מוחלק למראה נקי, מודרני ולתחושת מרחב
מקור: flickr


רצפת עץ יכולה להיות רצפה מפרקט עץ טבעי או מפרקט למינציה, כיום בעזרת הטכנולוגיה, קשה מאוד להבדיל בין פרקט מעץ טבעי לפרקט למינציה מכוון שיש שלל דגמים בכל מיני טקסטורות המדמות עץ ובאיכות גבוהה. במהלך השימוש ברצפת פרקט טבעי ייתכנו חריקות יש לקחת זאת בחשבון כאשר מעצבים את ביתכם.

רצפת עץ מעבירה תחושת חום וביתיות
מקור: Francesca Tosolini on Unsplash

פריט נוסף שחייבים לדבר עליו הוא השטיח – עולם השטיחים מחולק לשטיחים שנארגו בעבודת יד מדויקת כגון שטחי חבל מצמר ומכותנה או שטחי וינטאג’ ממאה אחוז כותנה שחודשו על ידי שחיקה באבן – “סטון וואש”. לאחר השחיקה הם נצבעים מחדש בצבעים מודרניים כך שיתאימו לריהוט של היום. ניתן לראות מגוון שטיחים באתר של “השטיח האדום״.

שטיח הוא תוספת היכולה לחבר את החדר כולו
מקור: Ryan Christodoulou on Unsplash

הפעולות שלנו מגדירות את החלל, גם בבית שכור אנו יכולים להגדיר את ביתנו כבית קבע ולא כבית זמני, ככל שנשים לב לסביבה שלנו, נאהב אותה ונכיר לה טובה ביחס שלנו אליה ובנוסףת נדאג לחבר בין שלושת המימדים, רצפה, קיר ותקרה, נוכל להפוך כל חלל לחלל קבע ועל זמני.

מאחלת לכולם חג שמח ושתמיד נרגיש בבתינו את הקביעות ואת החיבור למקום בין הפנים והחוץ כאחד.